Wanneer men het heeft over data-gedreven werken, wordt ook vaak de term Business Intelligenge genoemd:
“Business intelligence (BI) staat voor het verzamelen van gegevens binnen de eigen handelsactiviteit. Het kan omschreven worden als het proces van gegevens omzetten in informatie, dat vervolgens zou moeten leiden tot kennis en aanzetten tot adequate actie”
(bron: Wikipedia).
Het komt er dus op neer dat je de data die je beschikbaar hebt, gaat gebruiken om tot betere prestaties te komen.
Daarvoor wordt dan gebruik gemaakt van een dashboard, zodat alle data wordt vertaald naar een overzichtelijke weergave.
Bij veel bedrijven wordt echter nog lang niet alle beschikbare data volledig benut. Dat is erg zonde, want daardoor loop je als bedrijf ongetwijfeld kansen mis.
Er wordt vaak gestuurd op onderbuikgevoel, terwijl het vaak veel verstandiger is om te sturen op feiten en cijfers. Deze feiten en cijfers zijn vaak wel ergens binnen de organisatie aanwezig, maar men kan er niet goed bij, of de data is onvolledig of het is niet (volledig) correct. Uiteraard wil het niet zeggen dat er niets met uw gevoel gedaan moet worden, de data kan juist ook gebruikt worden om uw gevoel over bepaalde zaken te onderbouwen of misschien zelfs wel te versterken!
Business Intelligence helpt om de data uit allerlei systemen en bronnen te verzamelen. De bronnen worden dan allemaal gekoppeld aan de BI-tool, zoals Power BI, Qlik of Tableau, al dan net via tussenkomst van een data-warehouse. Door alle data centraal te gaan combineren, wordt er gewerkt met maar één versie van de waarheid en wordt versnippering voorkomen.
Waar zonder BI vaak diverse exports uit systemen gemaakt moesten worden, en deze bijv. in Excel gecombineerd moeten worden, biedt BI u de mogelijkheid om automatisch altijd real-time inzicht te hebben. De tijd die daarmee bespaart wordt, kan dan worden gebruikt om alle informatie te analyseren en daarmee het bedrijf verder te ontwikkelen. In plaats van data verzamelen, kunt u zo juist bouwen aan uw bedrijf!