Online shoppen heeft sinds de start van de coronatijd een enorme toevlucht genomen. Wellicht prettig voor de omzet en hopelijk ook voor de marges van je webshop, maar mogelijk is hierdoor je bedrijf in korte tijd zó snel gegroeid, dat de grip en het overzicht je (deels) ontschoten is.
Uit diverse marktonderzoeken blijkt dat er momenteel online grote kansen liggen voor de retailbranche en de e-commerce. Belangrijk is dat de bedrijven alert zijn op nieuwe kanalen, trends en ontwikkelingen en deze gebruiken om snel te kunnen schakelen om zo het maximale uit de (nieuwe) situatie te kunnen halen.
Gebrek aan inzicht geeft gemiste kansen
Veelal worden er binnen bedrijven meerdere rapportages en analyses gebruikt. Informatie daarvoor moet uit verschillende bronnen komen, zoals Excel-bestanden, Internet, de webshop database en Google. Het bijwerken en analyseren ervan gebeurt vervolgens grotendeels handmatig. Helaas kost dit vaak behoorlijk wat tijd en moeite, en bovendien is het foutgevoelig, waardoor er vaak alsnog achter de feiten aan wordt gelopen.
Wanneer bepaalde artikelen opeens heel populair zijn en dit te laat wordt gesignaleerd, riskeer je het mislopen van omzet door out of stocks. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat er te royaal producten worden ingekocht waarvan de verkooppiek inmiddels alweer voorbij is, en ontstaan er zo onnodig hoge voorraden. Dergelijke issues leiden tot mislopen van omzet en/of onnodige kosten en dat is natuurlijk zonde!
Pak de kansen voor jouw organisatie
Gebrek aan inzicht kan worden voorkomen door alle verschillende bronnen en rapporten te combineren tot één centraal dashboard. Zo kun je bijvoorbeeld de zoektermen van Google Ads combineren met de voorraadwaardes en de verkoopcijfers uit je eigen webshop.
Een ander bijkomend voordeel is dat een dashboard zodanig kan worden ingesteld dat deze automatisch meerdere keren per dag wordt ververst. Je hebt dan dus altijd de meest recente cijfers in beeld en daarmee kun je direct actie nemen indien nodig. Bovendien bespaart het dashboard je veel tijd, omdat je niet meer handmatig de rapportages hoeft te maken. Deze tijd kun je dan besteden aan het verder ontwikkelen van je bedrijf, het zoeken naar kansen in de markt, het verhogen van de klanttevredenheid.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bedrijven die gebruik maken van een dashboard, betere beslissingen nemen, slimmer werken en daarmee ook betere resultaten behalen.
Enkele voordelen van werken met een dashboard op een rijtje:
Betere beslissingen
Lagere voorraadkosten
Minder nee-verkopen
Hogere klantteveredenheid
Slimmer werken
Betere resultaten
Case: Voorraadbeheer onder controle
Recentelijk heeft Data-Dingen een e-commerce organisatie geholpen door voor hen een dashboard op maat te maken. Zij maken voor hun webshops gebruik van Magento en Lightspeed. Door de plotselinge enorme vraag naar hun kleding en accessoires via het internet, was men het inzicht kwijt geraakt en vooral aan het sturen op gevoel in plaats van op feiten. Bovendien wilde men geen tijd besteden aan het bijhouden van allerlei overzichten en rapporten, omdat het al druk genoeg was met het verwerken van alle bestellingen. Maar het verkrijgen van de dagelijkse inzichten in hun voorraad en de verkoop was uiteraard wel van groot belang voor ze!
Het dashboard voor dit bedrijf is gemaakt in PowerBI en biedt inzicht in de omzet per webshop, per klant, maar ook per regio. Ook heb zij nu heldere informatie over de verkoopcijfers en de voorraadhoogtes per product(groep) en per leverancier. Daarbij is ook informatie uit Google Adwords aan dit dashboard gekoppeld om zo inzicht te hebben in de zoekwoorden en trends uit de markt.
Iedere nacht wordt het dashboard automatisch ge-update, zodat iedere ochtend de meest recente cijfers en inzichten beschikbaar zijn en men er direct mee aan de slag kan.
Dankzij dit dashboard zijn de inkoop en de voorraad veel beter op elkaar afgestemd. Dit heeft geleidt tot lager voorraadwaardes en minder nee-verkopen. Bovendien geeft dit dashboard input voor de forecast en de inkoopplanning voor de komende periodes.
Zelf ook zo’n dashboard?
Is jouw webshop en bedrijf ook zodanig gegroeid dat er behoefte is ontstaan aan meer inzicht? Denk dan eens na over het ontwikkelen van een maatwerk dashboard voor jouw bedrijf. Data-Dingen ontwerpt de dashboards in PowerBI of QlikSense, afhankelijk van de wensen en eisen. Alles is te personaliseren in je eigen huisstijl en indien gewenst, kan het dashboards rechtstreeks aan de bronnen gekoppeld worden, zodat er geen handmatige acties meer nodig zijn om de data te verversen.
In grote lijnen ziet het proces er als volgt uit:
1. Wensen in kaart brengen. Welke informatie wil men erin zien, wil men dit in huisstijl of basics, wel of niet automatisch koppelen.
2. Beschikbare data ontsluiten en eventueel koppelen met de bronnen. Mochten de data nog niet helemaal op orde zijn, dan zoeken we daar een passende oplossing voor.
3. Dashboard ontwerpen. Data-Dingen gaat aan de slag met het bouwen van het dashboard. Tussentijds plannen we één of meerdere feedbackmomenten in, om zeker te zijn dat het bedrijf zich herkend in het dashboard.
4. Training en overdracht. Zodra het dashboard eenmaal af is, is het meestal vrij simpel om ermee aan de slag te gaan. Indien gewenst, kunnen medewerkers getraind worden zodat ze eventueel zelf het dashboard verder kunnen ontwikkelen als er aanvullende wensen zijn.
5. Nazorg. Het is belangrijk dat de mensen prettig met het dashboard werken. Soms is het daarom goed om na oplevering van het dashboard te evalueren of uit de praktijk blijkt dat bepaalde dingen beter of anders kunnen. Dit hoort uiteraard ook bij het traject.
Wil je voor jouw organisatie aan de slag met een dashboard en kun je hierbij hulp gebruiken?
Neem dan eens contact met Data-Dingen op, zodat we samen de mogelijkheden kunnen bespreken.