Case make-up retailer

Dashboard voor een retailer in de make-up branche

Inzicht in voorraden én verkopen, voorkom "Nee-verkopen" en onnodig hoge voorraadkosten!

Voor een verkoper in de make-up industrie maakte ik een dashboard in PowerBI waarmee men beter inzicht krijgt in de voorraden én de verkopen van de producten.  De wens van dit bedrijf was namelijk om sneller te kunnen inspelen op een toename van de verkoop van bepaalde producten, om out-of-stock te kunnen voorkomen. Daarnaast wilde men ook inzien waar hun klanten zich bevinden, om gerichter hun marketing te kunnen gaan inzetten.
Ervaar het dashboard hier!
Recentelijk heeft Data-Dingen een e-commerce organisatie geholpen door voor hen een dashboard op maat te maken. Zij maken voor hun webshops gebruik van Magento en Lightspeed. Door de plotselinge enorme vraag naar hun kleding en accessoires via het internet, was men het inzicht kwijt geraakt en vooral aan het sturen op gevoel in plaats van op feiten. Bovendien wilde men geen tijd besteden aan het bijhouden van allerlei overzichten en rapporten, omdat het al druk genoeg was met het verwerken van alle bestellingen. Maar het verkrijgen van de dagelijkse inzichten in hun voorraad en de verkoop was uiteraard wel van groot belang voor ze! 

Het dashboard voor dit bedrijf is gemaakt in PowerBI en biedt inzicht in de omzet per webshop, per klant, maar ook per regio. Ook hebben zij nu heldere informatie over de verkoopcijfers en de voorraadhoogtes per product(groep) en per leverancier. Daarbij is ook informatie uit Google Adwords aan dit dashboard gekoppeld om zo inzicht te hebben in de zoekwoorden en trends uit de markt.  
Iedere nacht wordt het dashboard automatisch ge-update, zodat iedere ochtend de meest recente cijfers en inzichten beschikbaar zijn en men er direct mee aan de slag kan.

Dankzij dit dashboard zijn de inkoop en de voorraad veel beter op elkaar afgestemd. Dit heeft geleid tot lagere voorraadwaardes en minder nee-verkopen. Bovendien geeft dit dashboard input voor de forecast en de inkoopplanning voor de komende periodes. 
Het gemaakte dashboard laat in één oogopslag zien wat de verkopen én de voorraden per product zijn. Met een paar slimme slicers kan men snel een niveau dieper analyseren. Bovendien wordt het dashboard iedere dag automatisch ververst zodat altijd het meest actuele overzicht beschikbaar is. Dit scheelt tijd en zorgt ervoor dat de inkoop en verkoop van producten op elkaar aansluiten, waardoor de omzet is gestegen en de kosten zijn gedaald!

Gerelateerde projecten en demo's:

Share by: